dinsdag 20 januari 2009

Fase 3: Conceptlanceerder: Waarom een conceptlanceringsplan?

Het lanceren van een concept is het op de markt brengen van je product of dienst. Het nut van een conceptlancering is dus om op een spectaculaire wijze een product op de markt te brengen. Zonder goede promotie of een goede verantwoording voor het concept kun je bijna zeker zijn van een geflopt product. Belangrijk is dus de wijze waarop je een concept gaat promoten. Je moet inspelen op de communicatiemiddelen die door de doelgroep veel worden gebruikt. Een nieuw concept om de markt brengen hoor je,zoals gezegd,op een spraakmakende manier te doen. Er zijn genoeg concepten dus je moet er uitspringen.
Een conceptlancering is dan dus erg nuttig. Je moet een goede omschrijving hebben van het concept en stelt vooraf je doelgroep, communicatiedoelstelling, je daadwerkelijke boodschap, je kiest je medium en tot slot verzamel je de feedback.
Het conceptlancering proces is dus eigenlijk het communiceren of presenteren van je concept naar je externe doelgroepen. Deze communicatie moet sterk informatief van aard zijn, maar zeker ook overtuigend, of een mix van beiden.
Het aantal middelen die hierbij in kunnen worden gezet zijn groot. Het meest bekende middel is natuurlijk reclame op de radio, internet, op TV of in de krant, maar dit zijn dure middelen om in te zetten en niet altijd de meest succesvolle. Reclame filmpjes kunnen bijvoorbeeld irritatie opwekken en zo juist averechts werken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten