donderdag 8 januari 2009

Fase 2: Conceptontwikkelaar: Individuele stuk Bob

Microtrends van nu

All Stars schoenen

De All Stars schoen is de laatste jaren steeds vaker aan de voeten van jongeren te vinden. All Stars worden gemaakt door het merk Converse, een dochterbedrijf van Nike. Oorspronkelijk is de schoen ontworpen voor het basketball. En bestond de schoen uit een lap stof met een bodem van leer of rubber. Uiteindelijk is de schoen geworden zoals hij nu in de winkels ligt, en wordt de schoen zeer goed verkocht.

Piramide
Microtrend - All Stars schoenen
Maxitrend - Makkelijk te dragen
Megatrend - Mode



Het kaartspel ‘poker’

Poker is HET kaartspel van de afgelopen twee jaar! Je komt het overal tegen, niet alleen de toernooien, maar ook in cafés, op internet en op de televisie. Er worden zelfs televisie-programma’s gemaakt waarin bekende nederlanders het tegen elkaar op nemen op een pokertoernooi. Poker is vooral bekend bij de jongeren, de voornaamste reden is dat het leuk tijd verdrijf is in je vrije tijd. En met Poker kan nog een aardig zakcentje verdient worden. (dit is natuurlijk niet verplicht, er kan ook voor de lol gepokert worden). Holland Casino had goed in de gaten dat er veel vraag was naar poker en organiseert daarom elke dag toernooien met verschillende prijsklasses.


Piramide
Microtrend - Poker
Maxitrend - Amusement
Megatrend - Vrije tijd



Een fout concept

De Playstation 3


Sony heeft met haar Playstation een ijzersterk internationaal merk neergezet. Het begon met de Playstation 1 en al gauw wist de Japanse elektronica gigant de internationale gamers markt te veroveren met het toentertijd indrukwekkend krachtige apparaat. Daarna volgde de nieuwe generatie consoles met de Nintendo GameCube en de grote nieuwkomer Microsoft met de X-box.Sony bleef bij haar concept en breidde dit zelfs uit door als eerste in deze nieuwe strijd de PS 2 (Playstation 2) te introduceren met DVD-afspeel mogelijkheden.
Inmiddels zijn we aanbeland bij wederom een nieuwe generatie met dit keer Microsoft als eerst met hun vernieuwde Xbox, de Xbox 360. Nintendo heeft ook een nieuwe console en richt zich nu vooral meer op de casual gamers (vrouwen, kinderen, ouders) met de Nintendo Wii. De Playstation 3 is al jaren geleden aangekondigd en na veel vertragingen gelanceerd in thuisland Japan en iets later Amerika, maar de lanceringen zijn geplaagd met negatieve publiciteit omtrent onder andere de voorradige PS 3 eenheden (veel minder dan aangekondigd) en door de verminderde mogelijkheden dan in eerste instantie door de PR-machine van Sony vermeld. Het ergste van Sony’s lancering is nog wel het feit dat Europeanen nu pas aan de beurt komt om een PS 3 te kunnen kopen, omdat Sony had besloten de lancering in Europa uit te stellen.
Playstation is tijdens de vorige generatie game consoles uitgeroepen tot absolute winnaar, maar het heeft nu een grove fout begaan door te snel te veel te beloven. Er is te gehaast gereageerd op de concurrentie van Xbox 360 en Nintendo Wii. De Playstation is in Europa onlangs na veel uitstel alsnog gelanceerd maar dit is iets dat aan veel mensen voorbij zal zijn gegaan… ook omdat er van de weinige PS3’s die in deze beginperiode beschikbaar zijn, al het merendeel ver van te voren is gereserveerd. Al met al heeft de gigant Sony een diepe val gemaakt door het niet halen van eerder gestelde technische specificatiesdeadlines, uitstellen van de lancering in geheel Europa en verder tot nu toe weinig indrukwekkende promoties.

Piramide
Microtrend - Playstation 3
Maxitrend - Amusement
Megatrend - Vrije tijd



Belangrijke micro trend uit het verleden

De Flippo

Een Flippo is een schijfje van plastic dat gratis bij de chips van het merk Smiths zat. De Flippo werd in Nederland en Belgié geintroduceert in 1995. De Flippo was razend populair bij de basisschoolkinderen om te verzamelen en onder te ruilen. Het was de kunst om zoveel mogelijk verschillende Flippo’s te verzamelen in een speciale verzamel map. Er kon ook met Flippo’s gespeeld worden met het doel om andermans Flippo’s te winnen en zo je collectie uit te breidden.
De Flippo’s waren in te delen in verschillende series, waarin ze ook nog te onderscheidden waren in verschillende categorién. De bekendste series zijn: Looney Tunes, Mega, World, Flying, Adventure, Olympic, Spiek, Time, Griezel en Winter.

Piramide
Microtrend - Flippo
Maxitrend - amusement
Megatrend - Vrije tijd



Conceptontwikkelaar

Harry Roetert

Van huis uit heeft hij een nuchtere, praktische kijk op de wereld meegekregen. Als kind las hij alle boeken die hij te pakken kon krijgen om zijn nieuwsgierigheid naar de wereld om hem heen te bevredigen en de ideeën en gedachtes van anderen in zich op te nemen.
Hij heeft zich nu gespecialiseerd in internet en comunicatieve gerelateerde zaken. Momenteel is hij bezig als productontwikkelaar van een bestaand product een nieuw concept te bedenken.
Hij ontwikkelt communicatie- en internetconcepten. Als particulier maar ook als bedrijf kan iedereen bij Harry Roetert terecht. Naast conceptontwikkelaar ambieert hij ook het kunstenaar en adviseur/coach zijn.
Onder andere voor de organisatie ‘vrienden van het platteland’, innovatiesteunpunt Wageningen en DLV adviesgroep heeft hij meegewerkt aan conceptontwikkeling. Zijn visie: Ieder mens bezit een unieke combinatie van talenten en eigenschappen. Ik vind dat de belangrijkste levenstaak van een mens is deze te ontdekken, te ontwikkelen en zodanig te gebruiken dat een zo groot mogelijke meerwaarde ontstaat voor jezelf, voor anderen en voor de maatschappij als geheel. Ik geloof dat het niet toevallig is dat ik opgegroeid ben in de meest 'aardse' omgeving die er bestaat (een boerderij) en dat ik me vooral aangetrokken voel tot 'luchtige' zaken (ideeën, ontdekkingen, filosofie, kunst).
Ik geloof dat mijn levenstaak bestaat uit het verbinden van lucht en aarde, waarbij ik leef met "het hoofd in de wolken en de voeten in de klei".


Geen opmerkingen:

Een reactie posten