dinsdag 20 januari 2009

Fase 3: Conceptlanceerder: Individuele stuk Anouk

Goede conceptlancering

Senseo koffiezetapparaat

Ieder huishouden heeft tegenwoordig een senseo koffiezetapparaat. Het zetten van een verse kop koffie met crème laagje is met het Senseo koffiezetapparaat een fluitje van een cent. Dit komt doordat Philips en Douwe Egberts het koffiezetapparaat en de coffee pads tot in detail op elkaar afstemden. Het unieke zetsysteem haalt alleen het allerbeste uit de koffie van Douwe Egberts. De coffee pads voor 1 portie leveren steeds de juiste dosering. De senseo is een goede conceptlancering omdat het voor iedereen wat wils heeft. Dat komt omdat senseo meer is dan een koffiezetapparaat waar je koffie,cappucinopads in kan zetten maar je kan er ook chocomel pads, thee pads in stoppen.



Slechte conceptlancering


Zune


De Zune mediaspeler is Microsoft’s antwoord op iPod van Apple. Het apparaat kan behalve muziek ook tv-programma’s afspelen. Van de Zune zijn inmiddels 1,2 miljoen exemplaren verkocht. Dat steekt wat schril af bij de cijfers van Apple’s iPod (110 miljoen tot april 2007), maar langzaam groeien hoort bij de langetermijnsplanning van Microsoft.
Nu is de Zune op zich geen slechtfunctionerend apparaat, alleen de conceptlancering is wat aan de magere kant geweest. De lanceringsdatum is uitgesteld en met de iPhone in opkomst, maakt de Zune vrij weinig kans op insluiting in de harten van gebruikers.



OV-Chipkaart

Iedereen die in Rotterdam en omstreken woont, kent ‘em zeker: de OV-Chipkaart. De bekendheid van dit kleine kaartje, komt niet door de goede publiciteit en de uitstekende uitvoering hiervan. De reden waarom iedereen ‘em kent, is vanwege de onhandigheid, de slechte voorlichting en de onduidelijkheid van het gebruik hiervan.
Het idee rond de OV-Chipkaart is een paar jaar geleden gelanceerd. De bedoeling van dit kaartje, was om af te zijn rond het ‘gedoe’ rond de strippenkaarten, abbonementen en OV-studentenpassen. Iedereen heeft 1 kaart waar hij/zij gebruik van kan maken in elk soort openbaar vervoer. Het idee is leuk, de uitvoering helaas wat minder. Vanaf 29 januari 2009 kan iedereen in Rotterdam alleen nog met de metro reizen, als hij/zij in het bezit is van een OV-chipkaart. Menig student wacht nog steeds op de envelop met als inhoud dit kaartje, die hij/zij al jaren geleden heeft aangevraagd. Dit is een duidelijk voorbeeld van een slechte conceptlancering.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten