Het woord ‘trend’ is een breed begrip. Wat is een trend? Voor iedereen kan dit een andere betekenis hebben, of het nu een trend van vroeger of nu is. Een aantal algemene betekenis van een trend zijn: ‘richting waarop iets zich ontwikkeld’ (bron: Dale woordenboek) ‘nieuwe mode’ (bron: van Dale woordenboek)
Of
Een trend is een ontwikkeling van een bepaalde richting op langere termijn. Trends worden vaak aangeven door modeontwerpers, maar kunnen ook voortkomen uit een rage, waar ontwerpers dan verder op inhaken. Een trend duurt langer dan een seizoen en is altijd van invloed op het komende seizoensbeeld. (bron: wikipedia)
Om een beter overzicht te krijgen waar de trends vandaan komen en hoe we deze kunnen analyseren zijn er trendpiramides. Deze piramide heeft drie niveaus: het micro-, maxi- en meganiveau. Deze niveaus verschillen van elkaar, maar hangen tegelijkertijd toch met elkaar samen:
Micro: de microtrend noemen we ook wel een ‘korte termijn trend’ of ‘markttrend’. Dit kunnen we ook wel vertalen in een product. De duur van deze trend ligt rond de 0-5 jaar.
Maxitrend: bij de maxitrend gaat het vooral om de behoeften en het gedrag van de consument. Een voorbeeld van zo een behoefte is: jezelf blootgeven. De duur van deze trend is ongeveer 5-10 jaar. Megatrend: bij een megatrend gaat het vooral om een maatschappelijk niveau en sturen de waarden van de mens. Voorbeelden hiervan zijn: vergrijzing, emancipatie en feminisering. Deze trends gaan weer over in maxitrends en de microtrends drijven weer op deze behoeften. Megatrends duren 10-30 jaar.
Trends worden door verschillende ‘trendfactoren’ bepaalt:
Demografie
Ecografie
Politiek
Technologie
Cultuur
Economie
Deze factoren zijn nooit zeker en schommelen regelmatig. Daarom is het duidelijk dat trends ook snel komen en gaan.
woensdag 7 januari 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten