donderdag 8 januari 2009

Fase 2: Conceptontwikkelaar: Individuele stuk Sam

Microtrends van nu

Internet bankieren

Het woord zegt het al, het doen van bankzaken via het internet.
Het is al jaren mogelijk, maar de laatste jaren is het pas echt populair en wordt er door steeds meer mensen gebruik van gemaakt.

Waarom is Internet bankieren een voorbeeld van een goed concept?

Internet is al erg populair de laatste jaren. Nu dat het mogelijk is om je bankzaken online te regelen gaat het allemaak veel sneller en kun je hier ook dag en nacht gebruik van maken. De banken in Nederland maken er allemaal gebruik van. Van zakenmensen tot studenten is het handig en steeds meer maken er gebruik van.

Piramide
Microtrend – Internet bankieren
Maxitrend – Gemakzucht
Megatrend – Technologisering



Mobiel internet
Internetten via je mobiel wordt nu door bijna alle providers aangeboden.
Er is nu steeds meer concurrentie tussen de providers wie het goedkoopste onbeperkte internet kan aanbieden.

Waarom is mobiel internet een voorbeeld van een goed concept?

Zoals gezegd bij de vorige microtrend wordt er veel gedaan met internet de laatste jaren. Je kunt er bijna alles mee. Ook het mobieltje is al jaren populair en wordt gebruikt door mensen van alle leeftijden. Het mobieltje gecombineerd met internet is helemaal makkelijk. Mensen kunnen niet meer zonder internet. En door met je mobiel op internet te gaan kun je er dus echt overal gebruik van maken.
Onderweg, thuis, op het werk, overal, niemand hoeft zonder internet te zitten.

Piramide
Microtrend – Mobiel internet
Maxitrend – Gemakzucht
Megatrend – Technologisering



Belangrijke microtrend uit het verleden

Tamagotchi

Een Tamagotchi een virtueel huisdier ontworpen door Aki Maita en op de markt gebracht door de Japanse speelgoedfabrikant Bandai. De naam Tamagotchi is samengesteld uit het Japanse woord voor ei, 'tamago', en het achtervoegsel 'chi', wat affectie (emoties/gevoelens) uitdrukt. Een Tamagotchi heeft de vorm van een plastic ei (ongeveer 5 cm in doorsnee) en bevat een kleine computer met een LCD-schermpje. Onder het schermpje zitten drie knopjes. Het ei kan gebruikt worden als sleutelhanger en bevorderd zo dat de eigenaar de Tamagotchi constant bij zich heeft. De eieren hebben verschillende kleuren en illustraties, waardoor het bovendien een verzamelobject is.



De Tamagotchi werd in november 1996 voor het eerst op de markt gebracht en zorgde wereldwijd voor een rage. Er werden meer dan 40 miljoen exemplaren van verkocht. Ook in België en Nederland stond de Tamagotchi al snel bovenaan de lijstjes van favoriet speelgoed. Op veel scholen werd het verboden om Tamagotchi's mee te nemen, omdat ze de kinderen teveel afleidden. Zoals gebruikelijk met een rage zakte de belangstelling langzaam weer weg en verdwenen de plastic eieren in rommellaatjes en vuilnisbakken. Je kan ze voeden, verzorgen, zelfs verbinden met anderen en je kan ze laten opgroeien tot ze ouders zijn. En ze krijgen dan nieuwe baby's.



Er was echter wel een trend gezet voor interactieve, elektronische huisdieren. Andere fabrikanten brachten hun eigen variaties op de Tamagotchi uit (zoals GigaPets Tiger Electronics en de rage was voor Nintendo een aanleiding om de minstens zo bekende Pokémon verder te ontwikkelen. Op internet verschenen virtuele huisdiersites, zoals Neopets, WebPet en Digidier waar gebruikers gratis een dier kunnen verzorgen met het doel dit zo lang mogelijk in leven te houden.



Fout concept

OV-Chipkaart
De OV-chipkaart is een nieuw betaalmiddel voor het openbaar vervoer. De kaart is even groot als een bankpas en bevat een onzichtbare chip. De kaart kan worden opgeladen met een saldo in euro’s, warmee overal door Nederland gereisd kan worden.
Op 16 december 2005 werd deze kaart voor het eerst in regio Rotterdam in gebruik genomen. Op 1 januari 2009 wordt de OV-chipkaart uitgebreid naar heel Nederland.
De OV-chipkaart is een gezamenlijk initiatief van vijf grote openbaarvervoerbedrijven: Connexxion, GVB, HTM, NS en RET. Deze bedrijven hebben samen de joint venture 'Trans Link Systems' (TLS) opgericht om gezamenlijk de introductie van de OV-chipkaart vorm te geven.

De makers van de OV-chipkaart hebben geen rekening gehouden met de reiziger. Voor degene die niet vaak gebruik maken van het openbaarvervoer, maakt de OV-chipkaart het niet aantrekkelijker om meer te gaan reizen met het OV. Je zou een hele kaart moeten aanschaffen, om misschien maar 1 keer met het OV te reizen. Men ziet dat niet zo zitten en schaffen daarom helemaal geen kaart aan of besluiten met bv. de auto te gaan.

Doordat het er onduidelijkheid en het gevoel van angstigheid aanwezig zijn, staan mensen niet in de rij om de OV-chipkaart aan te schaffen. Dit zorgt ervoor dat de plannen, om de pas zo snel mogelijk in te voeren en men aan de pas te laten wennen, misloopt.



Conceptontwikkelaar

Faith Popcorn

Faith Popcorn is bekend door haar boeken maar ook omdat ze gezien werd als reclamecreatief van New York. Ook heeft zij uitdrukkingen en begrippen verzonnen die erg bekend en populair zijn geworden. Faith Popcorn had een aantal bedrijven als klant die zij adviseerde. Deze bedrijven waren onder andere IBM en Nissan.
Boeken:
‘The Popcorn Report’
‘Clicking’
‘EVAluatie’
‘A Dictionairy Of The Future’

Uitdrukkingen/Begrippen
Cocooning In een beschutte en vertrouwde oude omgeving begeven.
Clanning Bij een groep aansluiten, het vormen van een groep.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten