dinsdag 20 januari 2009

Fase 3: Conceptlanceerder: Individuele stuk Bob

Goede conceptlancering

TELE2 – Born to be cheap

Overal in nederland was een zwart schaap in verschillende vormen te zien: gobo projecties, busreclame, abri’s, billboards en banners op www.nu.nl. Toen de adverteerder zich bekendmaakte; Tele 2, hebben alle klanten post gekregen en werden beloond met diverse gadgets. Waaronder mobiele telefoons, laptops en een vakantie naar Texel. Op www.tele2.nl/frank konden gegevens worden ingevuld.
Het concept blijft hangen en is daarom een goed voorbeeld om een hype te creëren. Het karikatuurtje, het zwarte schaap, is simpel en daarom gemakkelijk bespreekbaar. Als volgende week alleen het zwarte schaap getoond zou worden, dan is de kans groot dat de meeste mensen weten welke adverteerder hierachter zit.



Slechte conceptlanceringen

Coca Cola Vanille


Coca Cola Vanille werd in 2002 gelanceerd in Nederland en is kort daarna al geflopt. Coca Cola Vanille is de originele Coca Cola met een vleugje Vanille. Mede door de matige vraag is het product uit de schappen gehaald. Maar de oorzaak hiervan is de slechte en zwakke conceptlancering van Coca Cola’s nieuwe product. Er is weinig reclame gemaakt voor het product en de reclame die er was is niet aangeslagen bij de consument. Een vergelijkbaar geflopt product van Coca Cola is Coca Cola Lemon, de cola met een vleugje Citroen/Lemon.




De bijbel in sms-taal

Uitgeverij Jongbloed heeft in februari een bijbel in sms-taal uitgebracht, de SMS-BBL geheten. In het boek staan fragmenten uit de bijbel aan de hand van een aantal thema’s en bemoedigende teksten. Er zijn ook symbolen voor verschillende bijbelnamen. Het is een idee uit het buitenland waar het een groot succes is. Het boek bestaat uit 64 pagina’s en kost 7.50. Het is gericht op een jonge doelgroep. Een voorbeeld van een fragment: ‘Ik ben de Alfa en Omega, het begin en het einde van alles, zegt de Here, de Almachtige God, Die is, Die was en Die komt’. De vertaling hiervan is: ‘Ik = A & OO, ht bgn & ht nde vn alls, zgt de Hr, d Alm8ige Gd, Die =, ws & kmt’. Deze bijbel is gelanceerd via een persbericht die ook in sms-taal stond. Dit is door de meeste lezers niet begrepen en daarom is de bijbel in sms-taal nooit echt van de grond gekomen. Door de verkeerde inzet van de media wordt er te weinig aandacht meer aan besteedt. Al met al een slechte conceptlancering.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten