donderdag 8 januari 2009

Fase 1: Trendwatcher: Individuele stuk Anne

Trends van nu

Tijd tekort
De mensheid heeft het tegenwoordig druk,druk,druk. Daarom wordt het ons deze tijd erg gemakkelijk gemaakt. Geen zin om boodschappen te doen? Via www.ah.nl is het erg makkelijk om de boodschappen te bezorgen. Hetzelfde geldt voor online shoppen voor kleding. Dit komt voor door de technolisering die de laatste jaren sterk groeit.

Piramide
Microtrend – online shopping
Maxitrend – geen tijd hebben
Megatrend – technologisering



Anderen willen helpen

Nederland is een welvarend land, het contrast met derde wereld landen is erg groot. Daarom wordt heel Nederland opgeroepen om geld te doneren aan mensen die het minder hebben dan wij. Door middel van reclames, benefietavonden en televisieprogramma’s zoals: ff geen cent te makken zijn we bereid wat af te staan aan de minderbedeelden. Hierdoor voelen we ons goed over onszelf.

Piramide
Microtrend – geld donatie
Maxitrend – andere willen helpen
Megatrend - socialisering



Trends van vroeger

Identificeren met Amerika

Zowel nu als vroeger heeft Amerika een grote invloed op de rest van de wereld, natuurlijk ook in Nederland. Ook de producten gaan de hele wereld rond zoals het beroemde drankje coca cola. Vlak na de tweede wereld oorlog was de hype rondom Coca Cola het grootst. De drank stond voor vrijheid en in het begin gingen er wilde verhalen rond dat er stoffen als cocaïne in zouden zitten. Producten uit Amerika waren in die tijd populair onder de Nederlandse bevolking. Al het Amerikaanse werd verheerlijkt om zo een beetje op de Amerikaanse bevolking te lijken. Deze werden gezien als stukken zelfstandiger en er werd naar hen opgekeken omdat in Amerika veel mogelijk was en hun leefwijze iets stoer, begeerlijks uitstraalde.

Piramide
Microtrend – coca cola
Maxitrend – identificeren met Amerika
Megatrend - amerikanisering



Verschillende culturen

In 1946 begonnen er steeds meer verschillende culturen bij elkaar te komen in Nederland, toen waren dit vooral Surinamers. Na de jaren vorderde kwamen er steeds meer buitenlanders in Nederland wonen door de goede wetgeving in dit land. Ook in de rest van de wereld is er sprake van een cultuurmix. Geen enkel land heeft nog een bevolking die 100 procent uit de oorspronkelijke bewoners bestaat.

Piramide
Microtrend – buitenlands eten in Nederland (bijv: turkse pizza)
Maxitrend – verschillende culturen in de wereld
Megatrend – globalisering



Trends van de toekomst

De vreemde werkelijkheid

Op dit moment stappen mensen een beetje van de technologie af, ze zoeken meer warmte en zijn meer op zoek naar het betere ‘vroeger’. In de toekomst komt er natuurlijk weer een nieuwe generatie die hier anders over denkt. Er wordt nog meer met de computer gedaan en gaat het vooral om het creëren van een eigen wereld. ik ben bang dat de technologie ZO ver gaat, dat niemand meer het huis uitkomt en uiteindelijk in zijn eigen perfecte wereld blijft leven.

Piramide
Microtrend – online computerspellen
Maxitrend – vreemde werkelijkheid
Megatrend - technologisering


De Trendwatcher

Faith Popcorn

De 'Moeder aller trendwatchers' wordt zij wel genoemd en de 'Nostradamus van onze tijd'. Dat heeft ze vooral te danken aan de vuistdikke visionaire boeken die zij samen met Lys Marigold schreef, zoals The Popcorn Report, Clicking en EVAlutie. Maar misschien is de in 1947 geboren als 'Plotkin' geboren Popcorn wel nog altijd vooral de New Yorkse reclamecreatief die zij was voordat ze wereldberoemd trendwatcher werd. In elk geval getuigen haar gelikte presentaties en de 'catchy' uitdrukkingen die zij heeft bedacht zoals 'clanning', 'cashing out' en 'mancipation' van een commerciële en creatieve achtergrond. En wat te denken van haar laatste boek 'A Dictionary of the Future'? Hier treft de lezer geen trends aan, geen toekomstvoorspellingen, maar alleen nieuwe begrippen. Het grote publiek zal haar echter wel altijd blijven zien als trendwatcher, en dan vooral als de 'ontdekker' van het 'cocooning': thuis blijven, je terugtrekken in een beschutte omgeving. Faith wordt niet door iedereen even serieus genomen, maar haar klanten - grote bedrijven zoals IBM en Nissan - hebben geleerd goed naar haar adviezen te luisteren. Want zij was degene die Coca Cola waarschuwde dat de introductie van New Coke op een commerciële ramp zou uitlopen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten