donderdag 8 januari 2009

Fase 2: Conceptontwikkelaar: Individuele stuk Anne

Microtrends van nu:

1. Smartphones:

De nieuwe generatie mobiele telefoons is hier genaamd de Smartphones. Bekende voorbeelden hiervan zijn de Blackberry’s en de iPhone’s.
Smartphones werden eerst vooral gebruikt door zakenmensen omdat ze met een Smartphones alles bij elkaar hadden. Ze hebben hun muziek bij, hun agenda, hun email en nog wat spelletjes om te relaxen. Vaak worden smartphones gekenmerkt doordat ze een volledig functioneren toetsenbord hebben zoals op een computer.
De laatste jaren is de smartphones ge-explodeerd vooral door de komst van de iPhone en de Blackberry’s die meer op de consument zijn gericht dan alleen de zakelijke klant.

Waarom werken smartphones zo goed als concept?

Smartphones zijn een stapje verder dan de ‘gewone’ mobiele telefoon behalve bellen en sms-sen heb je ook je agenda bij, je mp3-speler, je email inbox en je spelletjes computer.
Voor de zakenmensen zagen daar in het begin wel brood in maar nu zien consumenten ook het handige van in omdat zij dan geen meerdere aparaten mee hoeven te nemen maar nu slechts 1.

Piramide:
Microtrend: Smartphones
Maxitrend: Altijd bereikbaar zijn
Megatrend: Indivualisering



Hybride auto’s

Langzamerhand krijgt de wereld door dat benzine eens op is en dat het gebruiken van benzine door uitstoot van de auto’s ook niet goed voor de wereld is en dat we dit niet altijd vol kunnen blijven houden.
Hybride auto’s zoals de Toyota Prius worden aangeprezen als de nieuwe manier van rijden en niet alleen doen automaatschappijen dit maar zelfs word gehoopt dat in 2010 10% van de luchtvaart dit ook gaat doen op bio-diesel.

Waarom werken hybride auto zo goed als concept?

In 2007 was een 0.5% van de auto’s hybride in 2008 is de 2% geworden een 4 vervoudiging van het aantal verkopen.
Mensen gaan meer nadenken wanneer zij een auto gaan kopen en door een Toyota Prius te kopen zijn ze niet alleen goed voor het milieu maar ook voor hun portemonnee. Wie weet wanneer de olie prijzen weer enorm om hoog gaan dan spaar je toch wat uit om voor de helft op elektriciteit te rijden.

Piramide:
Microtrend: Hybride auto’s
Maxitrend: Ecologischering
Megatrend: Risico beheersing



Fout concept


HD Dvd

De HD dvd dat zou de opvolger worden van de DVD speler maar zij waren niet de enige in de markt ook Blu Ray van Sony had hier wel zin in. HD dvd heeft voordelen dat de kwaliteit beter is dan DVD en heeft features zoals picture-in-picture en menu’s midden in de films.

De aanschaf van de hd-dvd’s zijn ook goedkoper maar waarom is het dan een slecht concept?

Het antwoord ligt eigenlijk niet aan het concept maar aan degene die het concept uitvoeren want zij konden niet op tijd de belangrijke filmmaatschappijen aan zich binnen waardoor ze altijd een kleiner deel van de films uit zouden kunnen brengen. Ook de geruchten gaan de ronde dan Sony maatschappijen overwilde kopen en HD-dvd kon hier niet tegen op.
Daarom gaf HD-dvd de strijd met met Blu Ray en blijft de consument achter met een duurdere Next Generartion Blu Ray DVD.



Talpa/Tien

Talpa was de John de Mol’s ontdekking, John de Mol dacht dat de wereld te koop is.
John had grote namen gekocht van andere zenders en de voetbal rechten en dacht dat hij daarmee er was.
Hij maakte een aantal programma’s en wachtte op zijn succes maar dit kwam niet.
John de Mol maakte de fout doordat hij dacht dat de wereld te koop was.
Omdat er presentator ineens massaal voor het grote geld gingen kiezen keerde het publiek zijn rug naar Talpa. Ze hadden de gedachte dat de programma makers het niet meer voor hun plezier deden maar voor het geld. Vooral Jack Spijkerman werd het hardst getroffen alle andere presentatoren vinden hun wel terug naar een tv zender maar Jack zit nog steeds zonder programma.



Belangrijke trend uit het verleden

Coca Cola light

In de jaren '60 kwam het eerste light drankje op de markt, het was ginger ale maar dan zonder al die calorieen. 1963 merkte het jaar dat 'Tab' op de markt kwam de voorloper van Coca Cola Light, het drankje leek er op maar was toch niet helemaal hetzelfde als Coca Cola Light. In 1982 kwam dan echt Coca Cola light op de markt en samen met Pepsi zorgen zij er eigen handig voor de stroom van light producten die we nu kennen.
Dat Coca Cola nog steeds een trend is merken we aan dat er variaties op worden gemaakt zoals Coca Cola Light Lime, Lemon, Cherry enzovoort.
Om ook de mannen aan hun trekken te laten komen is er ook Coca Cola Zero.
Maar nu zie je veel meer light producten en Coca Cola light stond allemaal aan het begin er van...



De Trendwatcher

Adjiedj Bakas

"Wie niet kan lachen, moet niet in een winkeltje werken" is het adagium van trendwatcher Adjiedj Bakas. In maart 2008 presenteerde hij gedurende tien weken bij de KRO het TVprogramma "De Toekomst Is Nu".

Bakas geldt als een boeiende, prikkelende, deskundige, humoristische, visionaire, entertainende en derhalve veel gevraagde spreker op congressen en andere oploopjes. Hij koppelt kennis aan entertainment en levert daarmee "infotainment". Hij oogst veel publiciteit in toonaangevende media in binnen- en buitenland. Volgens de pers is hij “prominent” (Volkskrant), "inspirerend" (NRC Handelsblad), "prikkelend" (Elsevier), "zijn tijd vooruit" (Story), "optimistisch" (CNN), "provocerend" (TV2 Journaal Denemarken) en "word je blij van hem" (BBC).

Bakas (1963) is geboren in Zuid-Amerika uit Indiase ouders en woont en werkt vanaf 1983 in Nederland. Hij schreef gezaghebbende boeken, zoals Megatrends Nederland (2005), het Engelstalige Megatrends Europe (2006), De Toekomst van God (met muziek waar Hij van houdt),(samen met publicist Minne Buwalda) (2006), Leven Zonder Olie (samen met collegatrendwatcher Rob Creemers) (2007) en Megatrends van Grimlach tot Ironie (2007). In 2008 publiceert hij het Engelstalige boek The Future of Finance (samen met VODW-marketeer Roger Peverelli), gevolgd door het boek De Toekomst van de Liefde.

Met wortels in drie continenten is hij feitelijk overal thuis. Hij is bereisd, erudiet en koppelt vakmanschap en kennis aan een grote dosis humor. Hij leidt de eigen praktijk Trendoffice Bakas en benut eigen onderzoek en dat van verschillende andere (inter)nationale partners en partijen. Hiervoor werkte hij bij de omroep en was hij directeur van het trendcommunicatiebureau Dexter bv. Hij studeerde Nederlands (specialisatie Communicatiekunde) in Utrecht (1983-1987) en treedt als gastdocent op voor verschillende universiteiten en hogescholen in binnen- en buitenland.

Bakas is daarnaast o.a. lid van de Raad van Toezicht van het COA (Centraal orgaan Opvang Asielzoekers), de Stichting Recreatie (het kenniscentrum voor de Recreatiebranche) en de Jury voor de Zorginnovatieprijs 2008. Hij is columnist voor o.a het vakblad Bouwkennis. Hij is een gepassioneerd kunstverzamelaar en reist en leest graag.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten