donderdag 8 januari 2009

Fase 1: Trendwatcher: Individuele stuk Sam

Trends van nu

Digitaal film en televisie kijken

In tijden dat alles digitaal is en wordt, kan de televisie niet achterblijven. Dus deze wordt volledig digitaal, sinds oktober 2006 is dat een feit.
En nu kijken we met z’n allen dankzij de digitalisering digitaal telvisie en films via een set top box van UPC of een andere kabelmaatschappij.

Piramide
Microtrend - Set top box UPC
Maxitrend - Digitaal films en televisie kijken
Megatrend - Digitalisering



Familiegevoel
Hoewel de wereld individualiseert, komt er ook veel eenzaamheid bij kijken. Om dit te bestrijden zoeken veel mensen hun familie op. Onder familie verstaan we ook vriendengroepen of clubs waar we bijhoren. De Nederlander vindt het een prettig gevoel om ergens op terug te vallen.

Piramide
Microtrend – met elkaar ontbijten op zondagochtend
Maxitrend – familiegevoel
Megatrend – socialisering



Trends van het verleden

Luxe
In de jaren ’90 stegen de inkomens waardoor het in de economie beter ging. Iedereen had meer geld te besteden terwijl in het begin de producten in verhouding goedkoop bleven. De belangstelling voor luxe producten werd groter omdat zij naar de ideeën van toen een bepaalde meerwaarde aan het leven zouden kunnen toevoegen. Producten met enige luxe vergroten ook het aanzien. Voorbeelden zijn verre reizen, een tweede huis en merkkleding. Op dit moment is de kredietcrisis aan de gang, dus de luxe behoort een beetje tot het verleden.

Piramide
Microtrend – luxe vakanties, villa’s, dure auto’s
Maxitrend – luxe
Megatrend – economie



Openheid/taboes

Door de opkomst van de commerciële televisie zijn mensen een stuk opener geworden. Vooral omdat in de jaren 60 een hoop bespreekbaar was op de tv. Hierbij kwam ook dat de ontzuiling ontstond. Mensen kwamen erachter dat het ook ‘anders’ kon en verzetten zich steeds meer tegen de kerk. In deze tijd werd er ook steeds meer openlijk over seks gesproken en werd het steeds minder een taboe.

Microtrend – commerciele televisie
Maxitrend – openheid
Megatrend - ontzuiling



Trends van de toekomst

Het fundamentele verschil

Er wonen veel buitenlanders in Nederland. Een groot gedeelte hiervan zijn moslims. Op dit moment behoren de vrouwen tot de minderbedeelden in deze cultuur. In de toekomst voorzie ik hierin een verbetering. Hoe langer deze mensen in Nederland worden, hoe meer ze ‘vernederlandsen’. Uiteindelijk spreken we ook niet meer van allochtonen maar van autochtonen.

Piramide
Microtrend – emancipatie buitenlandse vrouwen
Maxitrend – het fundamentele verschil
Megatrend – feminisering



De Trendwatcher

Adjiedj Bakas

De 44-jarige trendwatcher Adjiedj Bakas studeerde Nederlands in Utrecht, met als specialisatie Communicatiekunde. In 1989 richtte hij samen met zijn toenmalige partner drs. Sjoerd Groenewold Dost het onderzoeks- en communicatiebureau Dexter Communicatie B.V. op in Amsterdam. Bakas is vandaag de dag als Algemeen Directeur nog steeds de drijvende kracht achter Dexter. In zijn functie doet hij dat waar hij het beste in is: als trendwatcher toekomstscenario’s schetsen. Zijn kernwaarde is naar eigen zeggen zijn ondeugendheid. Door velen wordt hij gezien als ‘inspirerend’, ‘humoristisch’ en ‘spetterend van enthousiasme’. Dankzij zijn roots in Europa, Azië en Zuid-Amerika wordt hij ook wel gezien als de ‘verpersoonlijking van de globalisering’. Als visionair observeert Bakas met een scherpe blik zowel de grote en kleine ontwikkelingen in Nederland, Europa en de hele wereld.
Bakas geeft lezingen, workshops, masterclasses en adviezen in allerlei bedrijven en (overheids)organisaties in voornamelijk Europa en Azië. Ook is hij auteur van de bestsellers ‘Megatrends Nederland’, ‘De toekomst van God’, ‘Megatrends Europe’, ‘Nooit meer op vakantie’ en ‘Nieuw Nederland’. Ook schrijft hij veel columns in bladen en op websites.
Volgens Bakas is het belang van trendwatching dat ‘trendwatching aanzet tot denken en verleidt om buiten de waan van de dag te opereren. Het maakt dat managers producten, diensten en hun manier van werken in een ander strategisch perspectief zetten. Door je activiteiten langs een trendscan te leggen, en toekomstscenario’s oftewel “visionario’s” te schrijven, kan je diepgaander en gestructureerder en meer visionair opereren.’
Boven alles is Adjiedj Bakas trendwatcher. Hij signaleert de megatrends voornamelijk door te reizen, te fotograferen, door mensen uit verschillende branches te interviewen en informatie te verzamelen en te vertalen. Hij gebruikt hierbij zowel onderzoeksresultaten als zijn eigen waarnemingen. Onmisbaar in zijn functie als trendwatcher is zijn instinct om megatrends te spotten.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten