woensdag 7 januari 2009

Fase 1: Trendwatcher: Individuele stuk Laura

Trends van nu

Jezelf blootgeven



DE trend van dit moment is ‘jezelf blootgeven’. Door de snelle groei van netwerksites zoals hyves, facebook en myspace maar ook youtube zetten mensen steeds meer hun privéleven in het openbaar. Ook realityprogramma’s op de televisie wijzen uit de mens eraan toe is om zichzelf te laten zien en bloot te geven. Maar waarom heeft de mens hier tegenwoordig zo’n behoefte aan? Waar vele jaren geen internet bestond en maar drie televisiezenders bestond waar alleen informatieve programma’s uitzond, is er veel veranderd. Vaak draaien realityprogramma’s om een groot geldbedrag wat men uiteindelijk kan winnen, mensen doen tegenwoordig heel veel voor geld dus zelfs zichzelf blootgeven. Ook het willen ontsnappen uit de werkelijkheid kan een reden zijn.
Tegenwoordig wordt er zoveel van ons verwacht en rennen we va
n de ene afspraak naar de ander, bij reality tv krijgt men de kans om ons volledig terug te trekken uit de huidige wereld. Ook het fenomeen ’15 minutes of fame’ is een belangrijke reden. De uitspraak betekend dat de mens elke gelegenheid grijpt om zijn ’15 minutes of fame’ te krijgen. De uitspraak werd bedacht door de Amerikaan Andy Warhol. Hij zei ook: “In the future, everyone will be world-famous for 15 minutes”. Hij heeft een goede voorspelling gedaan: met internet en de televisie kan iedereen eigenlijk wereldberoemd worden.
Als men kijkt naar deze maxitrend dan is het nog niet duidelijk waar het eigenlijk vandaag komt. Naar onze mening speelt onder andere individualiser
ing een rol. Wij willen als individu gezien worden. Een profiel op hyves, een filmpje op youtube maar ook meedoen aan een reality show duidt op individualisering. Ook de technologie speelt een grote rol. Tegenwoordig kan er zoveel, en is er in de laatste jaren zoveel uitgevonden waardoor het ons steeds makkelijker wordt gemaakt om het extreme op te zoeken. Zonder internet was er geen hyves geweest en zonder televisie was er geen reality geweest. Ook skype is een voorbeel van jezelf blootgeven. Dit eigenlijk over de hele wereld. Door de snelle groei van technologie is het mogelijk om jezelf te laten horen en zien op het internet door middel van de webcam, speakers en een microfoon. Dat jezelf blootgeven ook een keerzijde wordt steeds meer duidelijk. De zogenaamde loverboys maken gebruik van profielsites om meisjes te lokken om de prostitutie in te gaan. Maar ook meedoen aan reality shows gaat niet altijd over rozen. De producenten hebben vaak een bepaald beeld voor zich hoe het programma moet verlopen. Hierdoor kan de persoon in kwestie in een kwaad daglicht worden gesteld. Gelukkig is het tegenwoordig mogelijk om onze hyves site op privé te zetten zodat het alleen zichtbaar is voor de mensen die je wilt die het zien. En wat betreft realityprogramma’s… tsja het is toch altijd je eigen keuze!




Piramide
Realityseries / hyves / youtube
Jezelf blootgeven
Individualisering


Metroseksualiteit

Metrosexualiteit is tegenwoordig een echte trend. Sinds 2006 is het in Nederland een echt fenomeen en kan men het toevoegen aan het modewoordenboek. De definitie is heel simpel: een gevoelige heterosexuele man wie niet bang is zijn vrouwelijke kanten te tonen. Halverwege 2003 komt het begrip in Amerika op, dit kwam door een onderzoek van een internationaal marketing bureau dat ging over de veranderingen van Amerikaanse mannen onder de titel: ‘the future of men: USA’. De conclusie van dit onderzoek was dat steeds meer mannen zich verzetten tegen de traditionele mannelijke rol en niet bang zijn dingen te doen wat andere mensen als onmannelijk beschouwen. De belangrijkste metrosexuele man is David Beckham, wie het begrip wereldwijd een trend maakte.

Piramide
Verzorgingsproducten voor mannen
Metroseksualiteit
Feminisering




Vrouwenemancipatie

Vroeger werden vrouwen anders behandelt dan nu. Ze werden v
ooral gezien als huisvrouw en thuisblijvende moeder. In de jaren 60 en 70 kwamen de vrouwen hier tegen in opstand met actiegroep als: ‘de dolle mina’s’, en ‘baas in eigen buik’. De doelstellingen waren: gelijke beloning, stemrecht, gelijke behandeling in het gezin en de rechtspraak. Op dit moment is er wat dat betreft al veel veranderd, vrouwen maken carriere en er zijn veel vaders die thuisblijven om voor de kinderen te zorgen. Kortom: vrouwen krijgen steeds meer macht!

Piramide

Microtrend – vrouwen die carrière maken

Maxitrend - vrouwenemancipatie

Megatrend - feminisering



Amusement

Vroeger was amusement een ander begrip als nu. Mensen kwamen bij elkaar in het theater of de opera, of het gezin speelde samen bordspellen zoals ganzenbord. In 1951 was de eerste Nederlandse televisie-uitzending. Dit was een hele andere soort amusement dan men gewend was. In het begin kwam het dan ook vooral op nieuws aan maar naarmate de jaren vorderde kwamen er steeds meer amusements porgramma’s op de Nederlandse televisie waar men voor thuis bleef.



piramide
Microtrend – televisie
Maxitrend – amusement
Megatrend - technolisering


Trends van de toekomst

Einde van de verzorgingsstaat

De vergrijzing zorgt ervoor dat de groep ouderen steeds groter wordt. Bijna zo groot dat het door de veel kleinere groep werkende jongeren niet gefinancierd kan worden. De overheid moet zich door de vergrijzing om financiële redenen steeds meer terug trekken uit allerlei zorgtaken als kinderopvang en bejaardenzorg. In de 21ste eeuw verschuift het, de verantwoordelijkheid is weer voor de burger. De verantwoordelijkheid voor zorg ligt weer bij de mensen zelf, de keuze is dan ook weer aan hen.

Piramide

Microtrend – ouderen gaan bij de kinderen wonen
Maxitrend – einde verzorgingsstaat
Megatrend – vergrijzing





De Trendwatcher

Marian Salzman (44) is degene die zich het meeste met internet heeft beziggehouden. Wat heet! Sinds begin jaren negentig is ze actief op internet, ze deed al veldonderzoek via nieuwsgroepen op internet toen de meeste marktonderzoekbureaus nog maar net de kantoorautomatisering op orde hadden, en in 1997 vestigde ze met haar boek 'Face2face in cyberspace' haar naam als cybergoeroe. Niet helemaal terecht. Zij was namelijk niet zozeer geïnteresseerd in de technische aspecten van internet, als wel in de manier waarop de techniek ingrijpt in ons dagelijks leven. In 'Trends voor de toekomst' gaat zij met co-auteur Ira Matathia in op de consequenties van de digitalisering van het leven. De laatste jaren nemen de bits en bytes een minder prominente plaats in het werk van Salzman in, en profileert zij zich als een allround trendwatcher à la Faith Popcorn. Laatste trend volgens haar: de opkomst van de metrosexual, de man met allerlei vrouwelijke trekken. Overigens schijnt ze dat woord niet zelf te hebben bedacht. Daar staat tegenover dat ze in 1993 het woord 'wigger' heeft gemunt: een blanke die het liefste een neger wil zijn.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten