dinsdag 20 januari 2009

Fase 3: Conceptlanceerder: Individuele stuk Laura

Goede conceptlancering

Coca-cola zero

Het merk coca cola heeft een nieuwe concept bedacht: coca cola zero. Nadat er cola light wasvoor de vrouwen hebben de producenten nu goed ingespeeld op de ‘welness’ trend van deze tijd. Mannen letten ook steeds meer op hun gewicht en gezondheid en komt het product dus precies op tijd. Ook heeft het blikje een ‘stoere’ uitstraling en ligt de smaak volgens de fabrikanten het dichst bij de echte coca cola smaak.
Ook de reclame’s van dit concept zijn pakkend. De eerste reclame ging over de ‘ex-vriendin’ met haar knappe nieuwe vriend. Jongen pakt een flesje coca-cola zero en drink het. Twee seconde later staat er een bloedmooie vrouw naast hem wie vraagt: ‘chocolatesauce or whipped cream’. Ook de nieuwste reclame met paaldansende dames laat goed zien dat het voor dit product vooral mannen zijn de doelgroep zijn.
Ook hebben de producten goed ingespeeld op de release van de nieuwe James bond film ‘quantum of solace’. Ze hebben een grote promotiestunt bedacht voor de cola-zero drinkers. Met de winnende code op het zero-blikje kon men een exclusieve bond-experience winnen: racen in een snelle auto en naar de premiere van de film.



Slechte conceptlanceringen

‘Million Dollar Wedding’

Het programma ‘million dollar wedding’ geproduceerd door het productiebedrijf Eyeworks, was een grote flop. Bij de voorbereiden van het programma waren de verwachtingen hoog gespannen. Er werd gesproken over een tweede loveletters. Het was de bedoeling dat koppels auditie gingen doen voor een ‘million dollar wedding’. De beste 10 kwamen in de live-uitzending en moesten enkele opdrachten doen om te bewijzen dat zij HET droomkoppen van 2008 waren.
Toch bleek het toch niet zo gewild te zijn als iedereen dacht. De show trok gemiddeld 500.000 kijkers waar er 1,5 miljoen moesten zijn. De belangrijkste reden waarom het programma geflopt is moet ‘onoprechtheid’ zijn. De mensen thuis willen ‘echte liefde’ zien en dat kwam zeker niet terug in het programma. Ook zijn de meeste mensen een beetje ‘klaar’ met Wendy van Dijk. Na heel veel medeleven gehad te hebben na haar breuk met Xander de Buisonje, is het publiek daar ook wel een beetje overheen.



Mars Drink

Een aantal jaar geleden kwam de mars drink op de Nederlandse markt. Na al in ijsvorm te zijn verschenen, is de marsreep was het ook in drank verkrijgbaar.
De belangrijkste doelgroep van Mars Drink zijn de mensen die aan de reep verslingerd zijn. 'Het maakt de bestaande markt voller'. Mensen die zelden of nooit een Mars eten, zullen niet gauw naar de drank grijpen. Een nieuw publiek zal Mars Drink was dus veel minder makkelijk bereiken.

Het drankje werd op dat moment al bestempeld als ‘potentiĆ«le flop’. Mars Drink smaakte naar gewoon chocolademelk maar het merk Mars staat voor een candybar en niet voor een drankje, dat was zo ongeveer de flop. Het is ook misgegaan want Mars Drink kom je al tijden niet meer tegen in Nederland.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten