donderdag 8 januari 2009

Fase 1: Trendwatcher: Individuele stuk Bob

Trends van nu

Overgewicht

Overgewicht en zwaarlijvigheid behoren tot de belangrijkste volksgezondheidsproblemen van dit moment. Het komt voor bij ongeveer 51% van de mannen en 42% van de vrouwen (rapport van het CBS, 2007). Bij kinderen is bij 14,5% van de jongens en 17,5% van de meisjes sprake van overgewicht.
Door dit probleem landelijk aan te pakken maakt de overheid gebruik van reclames en campagnes. Voorbeelden hiervan zijn de campagnes: ‘Maak je niet dik’ en ‘Overgewicht bij kinderen’ van SIRE. In de media wordt er de laatste jaren veel aandacht aan besteedt door middel van bijvoorbeeld tv-programma’s die alles te maken hebben met afvallen en het uiterlijk. ‘De afvallers’ van SBS6 en America’s next topmodel’ van RTL zijn hier goede voorbeelden van.

Piramide
Microtrend – light-producten
Maxitrend – overgewicht
Megatrend - socialisering



Milieubewuster leven

Tegenwoordig is het onderwerp ‘ milieu’ een echte trend. De overheid spoort iedereen aan om zich milieubewuster te gedragen door de natuur en milieuproblemen. De media wordt ingezet om meer motivatie te geven aan de mensen om deze ‘beter’ te laten leven. Door groene stroom te gebruiken, niet zo lang te douchen en afval te scheiden komen we al een heel eind!

Piramide
Microtrend – spaarlamp
Maxitrend – milieubewuster leven
Megatrend - globalisering




Trends van vroeger

Zelfstandigheid

Vanaf het tijdperk van de babyboomers, de jaren zestig en zeventig, beïnvloedt de megatrend individualisering ons leven. Iedereen wilde zich onderscheiden van de anderen, maakte niet uit op welke manier. Anders zijn was vooral te zien bij de jeugd, die wilde alles anders doen dan hun ouders want ze waren bang anders hetzelfde te worden naarmate de jaren vorderden. Het ziet ernaar uit dat het tijdperk van het individu ten einde loopt.

piramide
microtrend – jongeren die protesteren
maxitrend – zelfstandigheid
megatrend - individualisering



Saamhorigheid

In de jaren ’50 en nog in het begin van de jaren ’60 was het gezin erg belangrijk voor de Nederlandse bevolking. Er heerste saamhorigheid onder de mensen. Gezelligheid binnen het gezin was erg belangrijk. Een sociale opstelling buiten het gezin daarentegen ook. Het wij-gevoel was erg groot, meer als de slogan “samen staan we sterk”. Met problemen kon je altijd bij familie terecht en er waren genoeg mensen die klaar stonden daarbinnen om je een handje te helpen.

Piramide
Microtrend – familie
Maxitrend – saamhorigheid
Megatrend - socialisering




Trends van de toekomst

Het maakbare uiterlijk
Het uiterlijk is erg belangrijk voor de mens, er zijn dan ook een heleboel producten om jezelf te verzorgen. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is op de markt. In de toekomst wordt dit steeds extremer. Het fenomeen ‘cosmetische voeding’ komt op dit moment op in de wereld. Dit zou de mens gezonder en jonger moeten maken.

piramide
Microtrend – cosmetische voeding
Maxitrend – maakbare uiterlijk
Megatrend – individualisering




De Trendwatcher

Hilda Roothart

Een zeer bekende Nederlandse trendwatcher is Hilde Roothart. Hilde Roothart is zeer goed in staat om een beeld te geven van de veranderingen binnen de maatschappij en van de consumenten.Ze noemt zichzelf liever een Tredslator dan een trendwatcher. Volgens Hilde Roothart komt trendwatchen alleen neer op het bekijken van trends, het is meer dan dat. Volgens Roothart moet men ook naar de samenhang tussen lange en korte termijn trends kijken. Wie dat goed doet is volgens haar meer een ziener.Hilde heeft het boek “zien” geschreven voor "alle mafketels, managers en medewerkers die willen weten wat de consument beweegt, hoe trends en veranderingen ons leven en koopgedrag beïnvloeden, hoe u kunt inspelen op ontwikkelingen en zicht krijgt op de markten van morgen."Hilde Roothart (1966) studeerde modevormgeving aan de Utrechtse Hogeschool voor de Kunsten. In Parijs deed ze ervaring op bij twee stylingbureaus, Peclers Paris en het bureau van Lidewij Edelkoort. Terug in Nederland werkte ze achtereenvolgens bij de styling- en adviesbureaus van Günther Frank en Milou Ket. In 1996 richtte ze het adviesbureau Trendslator op dat zich bezighoudt met de vertaling van trends naar strategieën en concepten, markten en merken.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten