dinsdag 20 januari 2009

Fase 3: Conceptlanceerder: Individuele stuk Karen

Goede conceptlancering

Axe Het AXE-effect: “Spray More, Get More”

In 1983 werd vanuit Frankrijk een geparfumeerde deodorant/bodyspray gelanceert. Het was speciaal voor mannen met een combinatie van een effectieve deodorant en een aantrekkelijke geur. Het is vooral wereldberoemd geworden door de tv-commucials.
Nu bijna 20 jaar later word er in meer dan 60 landen Axe gebruikt.
Axe lanceert ieder jaar een nieuwe geur.
Zo heb je nu de volgende varianten:

* Click
* Shock
* Vice
* Speed
* Boost



Slechte conceptlanceringen

Omo Power wasmiddel

Omo power is een goed voorbeeld van een slechte conceptlancering. Er zou een bepaalde stof in zitten die de vlekken zou verwijderen. Alleen de stof was niet helemaal onderzocht. Hierdoor was het dus uiteindelijk een flop, er kwamen allemaal vlekken in en soms zelfs gaten in de kleding van deze stof.

Omo power is uiteindelijk tot een ramp uitgelopen omdat ze niet snel reageerde. Ze namen de klachten niet echt serieus. Hier reageerde de pers natuurlijk ook op en is omo haar goede naam kwijt.



Sport 7

Sport 7 was een commerciele tv zender van de KNVB, ze hebben alleen maar voetbal uitgezonden.
In 1996 is deze zender in de lucht gegaan. Maar het heeft niet heel lang geduurt. Ze hebben namelijk de fout gemaakt om het een betaalzender van te maken. Mensen zouden dan 2 gulden betalen omte kunnen kijken maar de kabelzenders hadden geen interesse. Hierdoor kregen ze een verlies van 400.000 gulden per dag.
Uiteindelijk is het na 2 maanden uit de lucht gegaan.

De fout die ze gemaakt hebben is de verkeerde mediatechnieken gebruikt, hierdoor sloeg het niet aan bij het grote publiek.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten