donderdag 8 januari 2009

Fase 2: Conceptontwikkelaar: Individuele stuk Laura

Microtrends van nu

Hyves

Hyves is ontstaan door de individualisering. Mensen willen uniek zijn en zichzelf tonen aan de wereld. Hyves is hier hét medium voor. Je kan via internet een site aanmaken waarop je jezelf kunt blootgeven.

Wat is Hyves?

Hyves is een site op internet waar je lid kan worden van verschillende groepen. Je krijgt je eigen site waar je persoonlijke informatie en foto’s op kan zetten. Je kan vrienden, familie en kennissen toevoegen. Op Hyves kan je berichten voor elkaar achter laten, discussiëren, lid worden van allerlei groepen, foto’s van vrienden bekijken en achter persoonlijke informatie komen.



Waarom is Hyves een voorbeeld van een goed concept?

Men wil zich steeds meer afscheiden van anderen en toch bij de groep blijven horen. Daarbij is internet een veelgebruikt medium. Hier kan iedereen zijn egien ’15 minutes of fame’ krijgen. Hyves springt hier aardig op in; ze zorgen voor individualisering door je eigen stukje internet te geven zodat iedereen je kan bekijken en beoordelen.

Piramide
Microtrend – Hyves
Maxitrend – jezelf blootgeven/gebroken schoonheid
Megatrend - individualisering



Online shoppen

Mensen werken steeds meer en langer. Ze nemen dus minder tijd om bijvoorbeeld boodschappen te doen. Een oplossing hiervoor is online shopping. Online supermarkten, kledingwinkels of online restaurants. Mensen met een drukke baan maar ook oudere mensen kunnen hun boodshappen via internet hun boodschappen bestellen die vervolgens thuisgestuurd worden. Dit alles wordt mede mogelijk gemaakt door de digitalisering.



Waarom is onlineshopping een voorbeeld van een goed concept?

Men wil steeds meer gemakzucht. Mensen krijgen het steeds drukker en worden steeds meer ‘verwend’ door de steeds verder groeiende technolisering. Hierdoor krijgen we steeds meer tijd voor de ‘belangrijke’ dingen in ons leven. Soms hebben we een drukke dag achter de rug en wat is er dan lekker dan een pizza online te bestellen? Snel via ‘ideal’ (internetbankieren) betalen, en de pizza is binnen een half uur gearriveerd!

Piramide
Microtrend – online shoppen
Maxitrend – stressvol bestaan
Megatrend – technologiering



Benoeming foute concepten


Minidisc

De minidisc kwam in 1991 op de markt en was een apparaat waarmee je muziek kon afluisteren. Het was de opvolger van de discman. Je kon muziek van cd’s opnemen en op de discs ‘ branden’ en daarmee het geheugen vullen. Omdat de technologisering zo hard ging, kwam de mp3-speler al snel op de markt. Daarom werd de minidisc eerder een snel voorbijgaande trend dan een blijvend concept. Daarom is deze ook mislukt.

Piramide
Microtrend - Minidisc
Maxitrend - gemak
Megatrend - Technologisering



Plastuit

De plastuit is een stukje karton voor vrouwen in de vorm van een frietzak. Ze kunnen daarmee buiten staande plassen zoals mannen. Op die manier hoeven ze niet hun plas op te houden tot de eerste de beste toilet aan de kant van de weg.. Dit product werd gelanceerd door middel van een reclame waarin een vrouw staande plassend een hele sloot vol plaste om te laten zien hoe handig het was. Toch zaten vrouwen hier niet echt op te wachten. Ze vonden het te ver gaan en is daarom ook volledig mislukt.

Piramide
Microtrend - Plastuit
Maxitrend - gemak
Megatrend - feminisering




Belangrijke microtrend uit het verleden

De email
Een belangrijk concept uit het verleden is natuurlijk emailen. Op dit moment kan bijna niemand zich meer voorstellen ooit zonder dit product geleefd te hebben. Je kan er ongelooflijk veel mee zowel privé als zakelijk. Ook gaat alles tegenwoordig via de email zoals digitale kerstkaarten en uitnodigingen voor een vergadering.

Microtrend - Email
Maxitrend - gemak
Megatrend - Technologisering



De conceptontwikkelaar

Jan Rijkenberg

BSUR Concepting is het bedrijf wat Jan Rijkenberg mede heeft opgericht en waar hij partner van is. Eind 1998 publiceerde hij zijn boek, de bestseller ‘Concepting’, waarin hij vertelt dat hedendaagse marketing niet meer uitgaat van een sterke focus op het product. Juist een focus op het verspreiden van een visie van een merk of onderneming is belangrijk. De visie over concepten: “het op de markt brengen van merken die een gedachtegoed vertegenwoordigen: visies, houdingen, overtuigingen, motivaties, taal-golflengtes, interessevelden, wereldbeelden en ‘werelden’, die voor de consumenten een betekenis hebben”. Zijn visie op de communicatiewereld is nu: ” ‘added value’ communicatie. Het gaat er volgens hem om de beleving.” Een voorbeeld is Blue Band, het gaat niet om wat je op je brood doet, maar het gaat volgens hem erom wat voor soort moeder je bent als je Blue Band gebruikt.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten