dinsdag 20 januari 2009

Fase 3: Conceptlanceerder: Individuele stuk Anne

Een goede conceptlancering

Dongel

KPN wilden hun nieuwe mobiele dienst wat extra promoten en Nederland vergeet dat nooit meer. KPN heeft als een van hun mobiele functies dat je kan emailen. Ze bedachten daarbij dat een visbedrijf dat mobieltjes had met daarop een email functie maar die nog niet helemaal goed om konden gaan met het toetsenbord.
Er ontstond een rage doordat het taalgebruik over werd genomen met de nieuwe woorden ‘goeiemoggel’ en ‘alsteblaft’. Iedereen herkende het en iedereen gebruikte de woorden uit de reclame en wanneer ze terug kwamen met de Dongel (wat op zich ook al een gekke naam is) werd deze formule weer gebruikt. De dongel is bij mensen veel beter blijven hangen omdat mobiel internetten ook ‘gewoon’ woord is. De gemiddelde Nederlander zal deze reclame nooit meer vergeten en daarom won het ook een gouden Loeki.



Slechte conceptlanceringen

Apple Message Pad

Apple introduceerde in 1993 de Apple Message Pad, iets wat wij nu kennen als PDA. Apple was de tijd ver vooruit in 1993. Ze brachten de Message Pad uit als een revolutionair gadget en promoten het ook zo maar het was te ver vooruit voor de gebruiker. De software was ver tijd vooruit en wat wij nu gebruiken, zoals een touchscreen waarop je kon schrijven, zat daar al in. Maar Apple wilde teveel de software werkte niet zoals gedroomd en bovendien was de aanschaf even duur als een nieuwe computer. De Message Pad sloeg niet aan maar een paar jaar na data is het wel het begin van de iPhone wat wel aansloeg.



Gratis krant DAG

Begin het jaar 2008 kreeg Nederland er nog een gratis krant bij, naast de Metro, Spits en de Pers was nu ook de DAG gratis te verkrijgen op vele openbare plekken. De DAG pakte het grondig aan en verspreidde de krant naast de ‘gewone’ plaatsten zoals het station ook zien in supermarkten zoals de Albert Heijn. Maar elke keer als langs de kranten liep zag je het verschil de Metro en Spits waren allemaal weg maar de DAG lag er nog vrolijk bij. De DAG richtte zich ook op dezelfde doelgroep als de Metro en de Spits en had moeite om boven hun uit te stijgen. De DAG had moeite om adverteerders aan zich te binden omdat die meer bereik hebben krijgen bij andere kranten dan bij hun. Daardoor leed de DAG verlies en moest KPN toegeven dat er iets is wat ze toch eigenlijk niet kunnen. De DAG leeft nog wel voor op het internet maar niet meer op de stations en de supermarkten.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten