donderdag 8 januari 2009

Fase 1: Trendwatcher: Individuele stuk Anouk

Trends van nu

Nostalgie
In Nederland worden veel dingen vergeleken met vroeger. Hierbij kun je het begrip nostalgie goed gebruiken. Dit begrip werd in 1678 in Zwitserland beschreven als snak naar vaderland of heimwee.
Een trend is dat er veel dingen van vroeger terug komen. Hierbij kun je denken aan bepaalde kledingstukken zoals de legging. Haarstijlen zoals de afro, maar ook in het interieur zoals bepaald behang of bepaalde woonaccecoires. Wij kunnen dit ook wel retro noemen. Iets wat altijd wel zou blijven maar ook een duidelijke en overheersende trend van deze tijd is.

Piramide
Microtrend – kleding
Maxitrend – Nostalgie
Megatrend – conservering




Terrorisme/veiligheid

Sinds 9/11 is de wereld bevolking wakker geschud, we hebben het ineens massaal over terrorisme. Door 11 september was had de hele bevolking ineens aan het praten over terrorisme en startte we een oorlog er tegen.
Terrorisme bestaat natuurlijk al veel langer, als voorbeeld te noemen de treinkaping van de Molukkers in Nederland in de jaren ’70.
Wat er op dit moment zo’n trend aan is dat alles breed uitgemeten word in de kranten, op tv en het internet. Wij beleven het terrorisme nu echt, het is minder een ver van mijn bed show.
We worden gek gemaakt met waarschuwingen zoals op het station dat een verlate tas misschien wel een bom kan bevatten en het is niet meer van een reiziger is die hem misschien is vergeten. Het land word opnieuw ingesteld tegen terrorisme en daar kunnen wij heerlijk van meegenieten doordat elk item er over het nieuws haalt. Terrorisme loopt natuurlijk hand in hand met veiligheid. Dat is ook een ‘issue’ op dit moment. Niet alleen in Nederland, maar in de rest van de wereld doen de overheden er alles aan om de veiligheid te verbeteren.


Piramide
Microtrend – overlevingskit
Maxitrend – terrorisme/veiligheid
Megatrend - risicobeheersing




Trends van vroeger

Behoefte om ergens bij te horen

Vroeger hadden mensen enorm de behoefte om ergens bij te horen. Zo ontstonden er vele groeperingen. Denk aan de hippies in de jaren 60, waarbij hun doel was het protesteren tegen de kapitalistische en materialistische maatschappij van hun ouders en tegen discriminatie. Ze probeerden dit te bereiken door positief te denken en drugs te gebruiken. Deze tijd heeft veel invloed gehad voor het heden. Ook later zijn er veel groepen in Nederland geweest, die nog steeds actief zijn zoals bijvoorbeeld de gabbers.

Piramide

Microtrend – hippies
Maxitrend – ergens bij willen horen
Megatrend - socialisering



Bereikbaar willen zijn
Deze maxitrend ligt niet zover in het verleden als de vorige. Sinds de opkomst in 1990 van de mobiele telefonie wil iedereen altijd en overal bereikbaar zijn. Dit was voor de gsm nog niet zo. Mensen vonden dit interessant en sindsdien is de mobiele telefoon niet meer weg te denken.

piramide
Microtrend – GSM
Maxitrend – bereikbaar willen zijn
Megatrend - technolisering




Trends van de toekomst

Anti-stress

Er wordt veel van ons verwacht; op ons werk, thuis en van onze vrienden en familie. Dit kan veel stress veroorzaken. In de toekomst voorspel ik dat dit zeker zo doorgaat, er wordt immers steeds meer en meer van ons verwacht. Op dit moment zijn er veel dingen die men kunt doen om te ‘anti-stressen’. In de toekomst komt dit steeds meer op.

Piramide
Microtrend – wellness vakanties
Maxitrend – anti-stress
Megatrend – dematerialisering




De Trendwatcher

Carl Rohde

Carl Rohde is specialist in de ‘Science of Cool‘. Als trendwatcher jaagt hij met zijn bureau Signs Of The Times op alles wat cool is. Zo stelt hij maandelijks de “Top 15 Coolest Worldwide” samen. Tijdens een Hot Spot bijeenkomst over Guerillamarketing legt hij uit hoe je de “computergamegeneratie” bereikt.
De ‘computergamegeneratie’ bestaat volgens Rohde uit de ‘generatie X’ (geboren tussen 1965 en 1980) en de ‘milleniums’ (geboren tussen 1980 en 2000). Maar binnenkort behoort iedereen tot deze generatie, zegt Rhode. Vooral de Babyboomers vormen een groep die steeds vatbaarder wordt voor guerillamarketing. Als je maar gebruik maakt van hun “soft spots”: hun angsten, preoccupaties, ambities en verlangens.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten