donderdag 8 januari 2009

Fase 2: Conceptontwikkelaar: Inleiding Concepten

Wat is een concept?

De drang om iets te verklaren is iets wat van nature in de mens zit. Niets, wat de mens voortbrengt, kan daarom zonder een bedoeling zijn, zonder een gedachte, maar ook niet zonder een gevoel.
Alles wat de mens voortbrengt komt dus vanuit een gevoel, vanuit een gedachte en vanuit een persoonlijke kwaliteit. Elke ontwerpdiscipline ontwerpt concepten die deze elementen in zich hebben. Per discipline kunnen deze elementen in verschillende verhoudingen zijn aangesproken.

Of het nu om een eierdopje gaat of om de aanleg van de Betuwelijn, als jij je bewust kunt worden van wat de kern is van wat je wilt (kan ook alleen aanvoelen betekenen) en deze mening/visie kunt overbrengen, is de uitwerking daarvan een vakmatige afspiegeling (kunde).

We nemen aan dat het concept het uitgangspunt is voor een uitwerking, het uitgangspunt voor vormgeving; het uitgangspunt voor de vormgeving van een product.

Wie bedenken concepten?

Concepten worden bedacht door conceptontwikkelaars. In het individuele gedeelte worden er een aantal genoemd.

Wanneer is een concept geslaagd?


Een sterk concept moet betekenisvol zijn, moet verschillend en uitspringen. Een concept simpel zijn en voor iedereen te begrijpen. Een concept moet makkelijk communiceerbaar zijn zodat het voor iedereen bereikbaar is. het gaat niet alleen om creativiteit, er moet wel een begindoel en einddoel zijn. Je kunt niet zomaar iets verzinnen en uitvoeren. Er moet worden ingespeeld op de behoeften van de consument en er moet goed onderzocht worden wat zij willen. De positionering op de markt kan men bepalen met de 4p’s; plaats, product, personeel, promotie.
Denk hierbij aan:
-> personiferen van je merk, product, dienst en boodschap
-> creëer je gedachtengoed
-> maak een wereld
-> waar mensen bij willen horen
Want:
‘Van uniek dingen komen imitaties maar een concept creëert een mentaliteit’
Hoe bescherm je een concept?
Het vastleggen, deponeren of registreren van een idee geeft op zichzelf geen juridische bescherming. Het bewijst alleen dat die tekst, afbeelding of wat dan ook bestond op de datum van vastlegging.
Een octrooi of merk moet worden aangevraagd, en na verlening of toekenning is er dan een juridisch document dat vastlegt welke uitvinding of welke naam door wie beschermd is. Bij auteursrecht bestaat er geen procedure voor aanvragen of vastleggen. Het maken van een werk is genoeg om het te beschermen.

Waarom kopen mensen nieuwe concepten?

Hoeveel airmiles bij deze woning?



Concepten moeten vernieuwd en ‘nodig’ zijn. Om een voorbeeld te nemen; de toetjes. Er zijn zoveel toetjes op de markt, nieuwe en oude, dat de consument niet eens meer het verschil ziet als er zogenaamd iets vernieuwends op de markt komt. Dit een voorbeeld van een nieuw concept wat mensen dus niet kopen. Men moet nieuwsgierig en geprikkeld worden door reclames en het gevoel hebben dat ze het ‘moeten’ hebben. Een voorbeeld van een goed concept is de iphone. Hier werd een hele hype omheen gemaakt, dan willen mensen het graag kopen.

Welke opvallende concepten zie je nu?

Projectontwikkelaar Heijmans doet zijn huizen in de uitverkoop. Diverse koppen schreeuwden het van de nieuwe daken: 925.nl, telegraaf.nl en elsevier.nl. Hoewel er lange tijd niet hardop over gesproken mocht worden in huizenland gaat het nu toch echt los. Na Heijmans zullen nog meer projectontwikkelaars hun huizen in de uitverkoop doen. Dat is zuur voor diegenen die de volle mep voor hun nieuwbouwhuis hebben betaald maar het is niet anders. We hebben simpelweg te maken met de wetten van vraag en aanbod. Maar waar stopt het dadelijk en wat zijn de oplossingen?
De buienradar onder de fileinformatie-sites: wegenradar.nl
Morgen wordt het ongetwijfeld weer drama op de weg: de herfstvakantie is voorbij en het wordt slecht weer met regen en wind. Inmiddels zijn er in Nederland veel verschillende bronnen voor file-informatie: ANWB, Fileindex, VID, Traphic en recentelijk ook TomTom HD traffic.
TomTom kijkt verder dan de snelwegen. Ook de lokale wegen staan hierbij. Volgens TomTom staan er daarom ook altijd veel meer files dan we bij de andere bronnen horen. Morgen staat er bij TomTom ongetwijfeld meer dan 1000 kilometer file. TomTom is met HD Traffic namelijk in staat om nauwkeurigere verkeersinformatie te leveren, doordat het deze informatie van meer bronnen en over meer wegen verzamelt dan iedere andere verkeersinformatiebron. Laatst ontdekte ik een site die het allemaal net iets anders presenteert, namelijk met beweging. Een soort buienradar, maar dan voor files: wegenradar.nl! Daar wil ik meer van weten…
Hoe sluiten deze concepten aan op huidige trends?
Een trend van nu is bijvoorbeeld de kredietcrisis, daarom zijn er enorme kortingen op koophuizen.
Een echte trend is tegenwoordig: files. De afgelopen paar jaar zijn de files zo sterk toegenomen dat je in grote steden bijna nooit meer normaal kan doorrijden. Zelfs overdag niet! Daarom is dit goede concept ontwikkeld.



Welke conceptontwikkelaars/ontwerpers ken je

Jan Rijkenberg, Harry Roetert ,Mirjam Slothouber en Peter Heshof, Peter Schwartz. Voor verdere uitleg van de conceptontwikkelaars kunt u op de individuele sites van de leden van groep 4 kijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten